باغ موزه مینیاتور تهران

  • از

این باغ موزه مدل مینیاتوری از جاذبه های معماری و اماکن تاریخی و باستانی ایران است که به عنوان میراث جهانی به ثبت رسیده اند. طراحی این باغ به گونه ای ست که مدل مینیاتوری اثار در این باغ در نسبت با موقعیت جغرافیایی شان در ایران جایگزاری شده اند و جالبتر اینکه در نزدیکی هر یک پوشش گیاهی همان منطقه قرار دارد. اما یه نکته درباره میراث جهانی، نام عهدنامه ایه که در سال 1972 یعنی 1351 شمسی برای حفظ و نگهداشت اثار تاریخی طبیعی و فرهنگی که اهمیت جهانی داره بین کشورهای عضو سازمان ملل متحد به تصویب رسید و در آن ذکر شد؛ اثاری که ثبت جهانی میشنوند دیگر به همه مردم جهان تعلق دارند و همه در حفظ و نگهداری این اثار مسئول هستند.

از درب باغ که وارد شویم بعد از طی حدود 30 قدم میرسیم به یک میدان کوچک با یه حوض پر اب به سمت راست حرکت میکنیم و میرسیم به کرمان و بم ، بله اولین جاذبه این باغ بزرگترین بنای خشتی جهان یعنی ارگ تاریخی بم رو در مقابلمون میبینیم

پرسپولیس (تخت جمشید) پاسارگاد اولین پایتخت هخامنشیان شامل ارامگاه کوروش مجسمه انسان بالدار(منصوب به کوروش) و مجموعه کاخ های سلطنتی در میان باغ پاسارگاد جاذبه های استان فارس هستند. گنبد ایلخانی سلطانیه، مجموعه تاسیسات مذهبی و حکومتی ساسانی تخت سلیمان، کلیساهای سه گانه اذرباییجان؛ قره کلیسا (مدفن تادئوس قدیس) کلیسای سنت استپانوس شاهکار معماری تلفیقی از شیوه های مختلف اورارتویی ، اشکانی و رومی و کلیسای زورزور. نقش کاشی گنبد مرتفع سلطان قابوس، بازار بزرگ تبریز، مجموعه زیارتی و مذهبی شیخ صفی الدین اردبیلی، کوه و کتیبه بیستون یادگار داریوش هخامنشی و مجسمه سلوکی هرکول. معبد عظیم چغازنبیل یادگار ایلام میانه و اونتاش گال. سازه های آبی شوشتر و در نهایت میدان نقش جهان اصفهان دیگر جاذبه های اصلی این باغ زیبا هستند، مینیاتورهای فوق در مقیاس 25/1 طراحی و اجرا شده اند و تنها مجسمه انسان بالدار در مقیاس 2/1 ساخته شده است. 

نگارنده: کامران جوادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *